Grøntsager nedbrydes helt naturligt og komplet ukontrolabelt i køleskabet for mig nogle gange. De gemmer sig på den nederste hylde og flyder langsomt ud til en mørkegrøn pøl, mens jeg render rundt og spiser kager. Det er træls.

Nu har jeg så besluttet, at det skal de holde op med. Så nu nedbryder jeg dem under kontrol i glas med saltvand i.

Ud over fordelen med et klart mere præsentabelt køleskab, så opnår jeg også:

  • grøntsager, der er snittet og klar til indtagelse. Sund fastfood om man vil.
  • mad med færre kulhydrater. Fermenteringen går ud på at skabe et miljø, der fremmer tilblivelsen af mikrober, der omdanner kulhydrater til CO2 (ja … undskyld, klima)
  • mindre madspild (venner igen?)
Fermenterede Grøntsager

Forberedelsestid: 15 minutter

Tid i alt: 15 minutter

Kategori: Kulhydrater

diet.dks laktofermenterede grøntsager på glas - asparges, agurk, snackpeber og hvidkål. Lækre og sunde.

Ingredienser

  • vand
  • salt
  • grøntsager, der egner sig til at fermentere

Instruktioner

  • Skær dine grøntsager i fine dekorative stykker.
  • Stil et patentglas på en vægt og nulstil den.
  • Læg grøntsagerne i glasset og fyld næsten op til kanten med vand.
  • Tag den samlede vægt af vand og grøntsager og gang med 0,025 – resultatet er mængden af salt du skal bruge. Husk det.
  • Hæld vandet over i en anden beholder. Tilsæt saltet heri og opløs det inden du hælder det tilbage over grøntsagerne.
  • Læg et stykke husholdningsfilm over låget og tryk det ned over vandet, så der ikke er luftbobler tilbage i glasset. Læg låget løst ovenpå.
  • Lad det fermentere i fire dage. Eller mere.

Noter

Næsten alle faste grøntsager kan fermenteres – fx. blomkål, spidskål, hvidkål, agurker, asparges, peberfrugt, tomater…

Men salatblade og den slags – de skal ikke fermenteres. Det bli’r klamt…

http://diet.dk/fermenterede-groentsager/