Man kan hvad man vil. Intet er umuligt for den, som bærer viljen i hjertet. Og hvis man har viljen… og is-crawing, så kan man også lave is i en almindelig fryser. Du skal bare lige indstille dig på, at den er omkring ligeså krævende som et barn. Men dem har man jo også uendelig kærlighed til.

Jeg fylder isen på syltetøjsglas og går i fryseren for at ryste dem ræ’di’ godt hver halve time en otte til ni gange. Så fryser den jævnt og uden de skarpe iskrystaller. Tilsat alkohol hjælper også lidt.

Nu er det jo en is tiltænkt kulhydratundvigere, så lige et ord om alkoholen. Det skulle eftersigende ikke forstyrre din ketose MEN til gengæld være super effektiv på både rus og tømmermænd. Det kan godt være sundhedsstyrelsen og jeg ikke er enige om kulhydratindtaget, men med alkoholindtaget er vi: kun en enkelt genstand, ik å 🙂

Forberedelsestid: 10 minutter

Kogetid: 2 timer

Tid i alt: 2 timer, 10 minutter

Kategori: Sødt

Portioner: 3

diet.dks is med kakaosmag. Isen er mælke- og sukkerfri. Og så er den lavet uden ismaskine.

Ingredienser

  • 1 dåse kokosmælk (400 ml)
  • 15 g usødet kakao
  • 50 g erytrithol
  • ½ tsk vanille
  • 1 knivspids salt
  • – og måske lidt rom

Instruktioner

  • Varm kokosmælken op i en lille gryde indtil kokosmælken er jævn og uden klumper. Tilsæt kakao, erytrithol, vanille og salt. Rør det godt rundt.
  • Du kan eventuelt tilsætte lidt rom, når kokos-choko-mælken er kølet ned til under 70 grader (gerne køligere – fordampning er noget møg). Alkoholen hjælper med at holde isen blød og nem at spise efter lang tid i fryseren – og så smager det bare godt…. men vi kan jo ikke så godt dele rom-is med børn.
  • Rom eller ej – fordel isen i to-tre tomme syltetøjsglas – helst så der stadig er masser af luft i glasset, når det lukkes. Sæt glassene i fryseren og gå ud og ryst glassene hver halve time i 4 timers tid – eller hvis du har en ismaskine, så brug den. Det er nok lidt mindre besværligt. (Men is er nu altid besværet værd)

Ernæringsfakta

Is

Portioner 160g

Mængde Per Portion
Kalorier 261
% Daglig Værdi*
Fedt i alt 25 38.5%
Mættet Fedt 0
Transfedt
Kolesterol 0
Natrium 0
Kulhydrater i alt 5 1.7%
Kostfibre 0
Sukker
Protein 3
Vitamin A Vitamin C
Kalcium Jern

* Daglige Procent Værdier er baseret på en 2.000 kalorie kost. Dine daglige værdier kan være højere eller lavere, alt efter dine kalorie behov.

http://diet.dk/is/