Om Diet.dk

Her på siden kan du finde opskrifter på mad, som følger Keto-diæten. Keto og LCHF er kost uden eller med meget lidt indhold af kulhydrater i. Ideen er, at man spiser kød, grøntsager og så store mængder fedt – og helt eller i stor udstrækning undgår at indtage sukker og mel.

Nu er jeg jo ikke læge, men….

Der er overordentlig stor risiko for at jeg kommer til at fremstå som lidt af en kvaksalver, hvis jeg begynder at argumentere for at du skal stoppe med at spise kulhydrater. Så det vil jeg lade være med. For sagen er, at jeg selv har fravalgt kulhydraterne på baggrund af tro og gætværk.

Men heldigvis er der andre, som er lidt mere kvalificerede i ernæring, der har gjort deres bevisførelse tilgængeligt. Blandt andre er Diabetesforeningen begyndt at interessere sig for LCHF. Du kan også læse bogen “Spis dig fri for Type 2 diabetes” af Jane Kudsk. Hun er uddannet levnedsmiddelkandidat med speciale i human ernæring på den Kgl. Veterinær og Landbohøjskole og er fortaler for mere fedt og færre kulhydrater i kosten. På den anden side har vi den offentlige sundhedsportal Sundhed.dk, der råder dig til at spise mindre fedt og mere fuldkorn.

Hvad, der er rigtigt for dig, ved jeg ikke. Men det rigtige for mig var Keto. Jeg kan lide maden og jeg føler mig bedre tilpas. Og så –tror– jeg på, at det er sundere.

Keto

Keto består i alt sin enkelthed i, at man stopper med at indtage kulhydrater. I teorien er det nemt, i praksis kræver det ret så gennemgribende kostændring. Som tommelfingerregel skal man holde sig under et indtag på 20 g kulhydrater om dagen (der er 4-5 kalorier pr. gram kulhydrat). Til gengæld skal man sætte indtaget af fedt op. I procenter skal en keto-diæt fordeles sådan:

  • 70 % fedt. Hvis man indtager 2000 kalorier på en dag skal de 1400 kalorier således være fra fedt. Det svarer til ca. 150 g ren kokos- eller olivenolie.
  • 25 % protein. Hvis man indtager 2000 kalorier om dagen skal de 500 kalorier komme fra protein. Det kan være ca. 450 g stegt kylling.
  • 5 % kulhydrater. På 2000 kalorier er der således 100 kalorier til kulhydrater. Det kunne være 500g blandede salatblade.

(Til sammenligning anbefaler fødevarestyrelsen at din kost har følgende energiprocenter: 25-40% fra fedt, 50-60% fra kulhydrater og 10-20% fra protein.)

Opskrifter

Selvom forslaget til kostsammensætningen herover giver en god og sund (og stor) kyllingesalat, så bliver det nok lidt kedeligt i længden. Ret hurtigt faktisk. Der skal variation til. Derfor er Diet.dk blevet til. Her samles opskrifter på en masse retter vi kender, bare lavet lidt anderledes, så der er mere fedt og færre kulhydrater. Stadig lækkert.

Der er både den sunde kerne-diæt (uden kerner mest dog…) og en masse dessertopskrifter. Det sidste er sjovere, det første ofte mere enkelt og fylder derfor bare mindre…

Afsenderen

Og hvem skriver så? Det gør såmænd Coco. Jeg er kvinde, midt i livet, mor og køkkenejer. Og så er jeg nysgerrig og eksperimenterende. Og tit sulten.

Og nå ja – jeg er også mælkeallergiker. Så jeg laver mad uden mælk, mel og sukker…. alt det gode i en kage. No biggie. Det ka’ man da godt! … men hvis du på et tidspunkt bliver træt, træt, trrrrræt af opskrifter med kokosmælk, så bare brug fløde istedet. Aftale?